سلام سلام

از همه خوانندگان عزیز خواهش میکنم قبل از قضاوت در مورد مطالب تا آخرش رو بخونند.
نظر هم فراموش نشه.

۱۳۹۰ شهریور ۹, چهارشنبه

خشک شدن دریاچه ارومیه و پراخت یارانه‌های نقدی

منبع وب سایت دکتر زیبا کلام

موضوع یارانه‌ها و تشکیل جلسات متعدد در این خصوص و پیگیری مسائل مربوط به آن، مدت‌هاست که به دلیل برخی مسائل، کمتر مورد توجه قرار گرفته است.
زمانی اجماع کلی در سطح کشور اعم از مخالفین و موافقین آن بود که طرح هدفمندسازی یارانه‌ها مهمترین و بنیادی‌ترین طرح اقتصادی ایران معاصر بوده است.

اما دیگر نه صحبتی از آن است و نه اثری و خبری. ظاهراً تنها نکته مهم آن است که 40 یا 45 هزارتومانی که پرداخت می‌شود؛ اول برج، اواسط برج یا آخر برج. در آخرین مصاحبه مطبوعاتی یا اطلاع رسانی که آقای فرزین سخنگو و مسئول طرح اعلام کرد، آن بود که جمعیت یارانه بگیر در سطح کشور به رقم 73200000 نفر رسیده یعنی 73200000 نفر در مرداد ماه هر کدام 45500 تومان بابت یارانه‌شان دریافت کرده‌اند.
ایشان جمعیت کشور را نزدیک به 75 میلیون نفر اعلام کردند. یعنی فقط 1800000 نفر یارانه دریافت نمی‌کنند که البته خیلی از این 1800000 نفر هم حسب آنچه اقای فرزین فرمود فرم‌هایشان در مرحله رسیدگی است و احتمالا شماری از آنها عنقریب به جمعیت یارانه بگیر اضافه خواهد شد.
اگر من حرف‌های آقای فرزین را درست فهمیده باشم دولت در هفته گذشته 73200000 تا 45500 تومان به مردم شریف ایران اعم از فقیر و غنی، پرداخت کرده است. یعنی دولت هفته پیش بیش از 3300 میلیارد تومان به حساب یارانه‌بگیرها واریز کرده است.
3300 هزار میلیارد تومان چقدر پول است؟ من یک مشکل اساسی دارم و وقتی ارقام از مواجبی که در ماه دریافت می‌کنم بیشتر می‌شود درست متوجه نمی‌شوم که این مقدار چقدر است.
اما از قضای روزگار 3300 میلیارد تومان را فهمیدم چقدر پول است، یعنی چی و با آن چه کارهایی می‌شود کرد؟ من مدت‌هاست مساله خشک شدن دریاچه ارومیه را دنبال می‌کنم. هیچ دلیل خاصی هم ندارد دلم می‌خواهد ببینم مسؤلان در خصوص بزرگترین فاجعه زیست محیطی ایران چه توضیحی دارند؟
آخرین مطلبی که اواخر تیرماه بود خواندم گفته‌های یک یاز مسؤلان محیط زیست کشور و شاید هم از مسؤلان محیط زیست آذربایجان غربی بود که فرموده بودند بودجه مورد نیاز برای طرح کلان یا جامع نجات دریاچه ارومیه نزدیک به 3000 میلیارد تومان است.
من نمی‌دانم 3000 میلیارد تومان چقدر است. اما علت انکه این عدد یادم مانده آن بود که با این مقدار می‌شود جلوی خشک شدن دریاچه ارومیه را گرفت.
حال برگردیم به سروقت یارانه‌ها. یعنی دولت هرماه دارد مبلغی که با آن می‌شود دریاچه ارومیه را نجات داد به 73 میلیون ایرانی به عنوان یارانه پرداخت می‌کنند. سه سوال ساده مطرح می‌کنم: کدامیک از این دو از اولویت‌بندی برخوردارند: نجات دریاچه ارومیه یا پرداختی 3300 میلیارد تومان به 73 میلیون شهروند؟
سوال دوم: ما در حدود 90 کشور در روی کره زمین داریم. اما می‌پرسم ایا کشورهای دیگر، مثلاً هن، ترکیه،‌مالزی، کره‌جنوبی، برزیل، آرژانتین و ... هم علی‌السویه به‌طور مساوی و یکسان به همه مردمان‌شان در ماه مبلغی را به عنوان یارانه پرداخت می‌کنند؟
و بالاخره پرسش سوم : آیا هدف از اجرای طرح، «هدفمند» کردن پرداخت یارنه‌ها نبود؟ در جامعه‌ که عده‌ای درامدهای میلیونی دارند و برخی درآمد 300 هزارتومانی این دو گروه هزینه‌های یکسانی برای امرار معاش دارند، آیا طرح هدفمندسازی به این خاطر نبود که به اولی یارانه پرداخت نشود و فقط دومی که ماهی 300 هزارتومان در ماه درآمدش است یارانه پرداخت شود؟
در کدام کشور دریاچه ارومیه‌شان را رها کرده‌اند که خشک شود، 48 هزار هکتار از جنگل‌های منطقه البرزشان را نابود کرده‌اند، دریاچه بختگان، پریشان و هامون‌شان را گذاشتند خشک شود، تالاب انزلی‌شان را لجن‌زار کرده‌اند و برای حفظ و حراست از محیطزیست‌شان و برای استخدام محیط‌بان، شکاربان و وسایل نقلیه‌شان بودجه ندارند، اما در عوض هر ماه به بیش از 90 درصد از جمعیت‌شان یارانه نقدی پرداخت می‌کنند؟

0 نظرات: