سلام سلام

از همه خوانندگان عزیز خواهش میکنم قبل از قضاوت در مورد مطالب تا آخرش رو بخونند.
نظر هم فراموش نشه.

۱۳۹۰ تیر ۳, جمعه

اظهارنظر دو مقام رسمي درباره گزارشگر حقوق بشر


صالحي: خودمان خواستيم گزارشگر بفرستند
جزايري: دستگاه ديپلماسي و قوه‌ قضاييه به اين‌گونه اقدامات پاسخ قاطع بدهند


 مهسا امرآبادي
ايران در برابر قطعنامه شوراي حقوق بشر سازمان ملل براي اعزام گزارشگر ويژه حقوق بشر موضع رسمي گرفت.
روز گذشته علي‌اكبر صالحي، وزير امور خارجه كشورمان در حاشيه جلسه دولت و در جمع خبرنگاران از استقبال ايران از اعزام نماينده ويژه براي بررسي وضعيت حقوق بشر در ايران خبر داد. او تاكيد كرد حقوق بشر تبديل به يك ابزار سياسي شده  و در خصوص واكنش ايران به تصميم شوراي حقوق بشر و اينكه آيا اين گزارشگر ويژه را مي‌پذيرد يا نه، گفت: اين موضوع بيانگر سياست دوگانه غربي‌هاست. آنها آمدند قطعنامه‌يي را در شوراي حقوق بشر عليه ما صادر كردند و خواستار اين شدند كه گزارشگر ويژه‌يي به ايران بيايد در حالي كه ما از قبل خودمان تقاضا كرده‌ايم كه گزارشگر موضوعي به ايران بيايد و خانم پيلاي را دعوت كرده بوديم كه به ايران بيايد و ان‌شاءالله مي‌آيد. رييس دستگاه ديپلماسي ايران اضافه كرد: وقتي ما خودمان ابتدا به ساكن از شوراي حقوق بشر درخواست كرده بوديم كه گزارشگر موضوعي بفرستند ديگر چه ضرورتي داشت كه آنها بيايند و قطعنامه صادر كنند و گزارشگر ويژه بفرستند. اينها نشان مي‌دهد كه آنها مي‌خواستند يك اقدام پيشگيرانه انجام بدهند كه مبادا بحث حقوق بشر به صورت صحيح در ايران مديريت شود. صالحي خاطرنشان كرد: ‌ايران اگر الزاماتي دارد آنها را در چارچوب قوانين بين‌المللي انجام مي‌دهد و گزارشگر موضوعي نيز دعوت كرده. ما ترس و نگراني نداريم.
روزهاي آغازين سال نود، با تصويب قطعنامه شوراي حقوق بشر سازمان ملل براي اعزام گزارشگر ويژه به ايران، همراه بود. كشورهاي عضو اين شورا با 22 راي موافق در برابر هفت راي منفي و 14 راي ممتنع تصميم گرفتند نماينده‌يي را به  منظور بررسي وضعيت حقوق بشر به ايران بفرستند. پس از تصويب اين قطعنامه، شوراي مشورتي حقوق بشر سازمان‌ملل به احمد شهيد وزير خارجه سابق مالديو، روبرتو توسكانو سفير سابق ايتاليا در ايران و امين مدني وكيل حقوق بشر سوداني، به عنوان كانديداهاي احراز سمت گزارشگر ويژه وضعيت حقوق بشر در ايران راي داد تا يكي از آنها را براي سفر به ايران انتخاب كند كه در نهايت احمد شهيد به عنوان گزارشگر ويژه براي بررسي وضعيت حقوق بشر ايران معرفي شد.
تا پيش از اين انتقادهايي از طرف تعدادي از مقامات به اين تصميم شوراي‌ حقوق بشر سازمان ملل شده بود. از جمله اين موضع‌گيري‌ها به سخنان رييس ستاد تبليغات دفاعي كشور مي‌توان اشاره كرد كه پيشنهاد داده بود نماينده اين شورا به جاي ايران به امريكا سفر كند كه در آنجا بزرگ‌ترين جنايات عليه بشريت در حال سازماندهي است. روز گذشته و همزمان با استقبال صالحي براي سفر احمد شهيد به ايران، رييس ستاد تبليغات دفاعي كشور از اين تصميم شوراي حقوق بشر انتقاد كرد و پيشنهاد داد گزارشگر ويژه به جاي ايران به امريكا سفر كند، چرا كه بر اساس آمار و اطلاعات موجود، در ايالات متحده امريكا بزرگ‌ترين جنايات عليه بشريت در حال ساماندهي و انجام است و از دستگاه ديپلماسي كشور و قوه‌ قضاييه خواست « به اين‌گونه اقداماتي كه توسط لابي صهيونيستي و مخالفان آرم‌دار جمهوري اسلامي ايران صورت مي‌گيرد پاسخ قاطع بدهند.»
به گزارش ايسنا سردار مسعود جزايري طي سخناني در مورد تعيين گزارشگر حقوق بشر براي جمهوري اسلامي ايران گفت: اكنون امريكا مركزي است كه در آن ده‌ها زندان غيرقانوني، شكنجه، نقض بديهي‌ترين حقوق انسان‌ها، آزار و اذيت جنسي شهروندان و تبعيض نژادي به وفور مشاهده مي‌شود.
وي در ادامه گفت: نمايندگان حقوق بشر به كشورهايي بايد بروند كه هم‌اكنون نيروهايشان در افغانستان تحت امر امريكا، به گستردگي از فسفر سفيد در مناطق مسكوني استفاده مي‌كنند، هرچند استفاده از اين ماده خطرناك با توجه به پيامدهاي بسيار منفي و خطرناكي كه براي انسان‌ها دارد، در عرصه بين‌المللي ممنوع شده است. وي در ادامه اعتراض خود به تعيين گزارشگر حقوق بشر براي ايران گفت: مدتي قبل بيش از 250 تن از كارشناسان برجسته‌ حقوقي امريكا نامه‌يي اعتراض‌آميز عليه گسترش شكنجه در زندان‌هاي نظامي امريكا منتشر كردند. اين كارشناسان آشكار شدن اقدامات غيرانساني توسط سربازان امريكايي در زندان‌هاي نظامي را برخلاف اصول انسانيت ارزيابي كرده و از دولت امريكا خواستار پيگيري عاجل براي متوقف كردن اين روند شدند.
پيش از اين نيز زهره الهيان و كريم عابدي دو عضو كميسيون امنيت ملي از مخالفت ايران با سفر احمد شهيد به ايران خبر داده‌ بودند. در عين حال در همان‌ روزهاي نخستين تصويب قطعنامه محمدجواد لاريجاني دبير ستاد حقوق بشر ايران گفته بود ايران مشكلي با حضور گزارشگران حقوق بشر در اين كشور ندارد، ولي معتقد است مكانيسم گزارشگري در اين زمينه، استحكام كافي ندارد و غيرحرفه‌يي است.
از سال ???? اين نخستين بار است كه شوراي حقوق بشر سازمان ملل براي كشوري گزارشگر ويژه تعيين مي‌كند. نخستين‌بار پس از انقلاب اسلامي ايران، رينالدو گاليندوپل به عنوان گزارشگر ويژه ايران از سوي سازمان ملل انتخاب شد. وي در زمستان سال ????با برخي زندانيان ملاقات كرد.
موريس كاپيتورن، نماينده ديگر سازمان ملل بود كه از سال ???? به بعد به ايران آمد و گزارش‌هايي از شرايط زندان‌ها و نوع محاكمه‌ متهمان تهيه كرد. وي از سال ???? به بعد امكان بازديد از ايران را نيافت زيرا قطعنامه كميسيون حقوق بشر در اين سال، حد نصاب راي لازم را به دست نياورد.

احمد شهيد كيست؟
از احمد شهيد به عنوان معمار حقوق بشر كشور مالديو نام مي‌برند. احمد شهيد 47 ساله سياستمدار سابق و فعال حقوق بشر مالديوي متولد 1964 و داراي مدرك دكتراي روابط بين‌الملل از دانشگاه كويينزلند استراليا است. وي شش فرزند دارد كه يك فرزند از همسر اول، سه فرزند از همسر دوم و دو فرزند از همسر كنوني خود دارد. شهيد در فاصله سال‌هاي 2005 تا 2010 دو بار و در دو مقطع زماني متفاوت به عنوان وزير امور خارجه مالديو فعاليت كرده است و هم اكنون نيز مشاور امور خارجه نخست‌وزير مالديو است، اما به دليل فعاليت‌هاي حقوق بشري بسياري وي را معمار حقوق بشر مالديو مي‌دانند. وي در سال 2009 از سوي يك انديشكده در واشنگتن جايزه مسلمان دموكرات سال را كسب كرد. انديشكده «مركز مطالعات اسلام و دموكراسي» در واشنگتن اين جايزه را به خاطر تلاش‌هاي شهيد در گشودن پنجره‌يي به سوي خرد، دموكراسي، حقوق بشر و رواداري در مالديو و آسياي جنوبي به وي اعطا كرد. شهيد در امضاي ? كنوانسيون بين‌المللي در مورد مسائل حقوق بشري فعاليت داشته است. به نظر مي‌رسد دليل انتخاب يك مسلمان براي اين سمت تسهيل در برقراري ارتباط وي با دولت ايران بوده است. شهيد نخستين گزارش خود درباره وضع حقوق بشر در ايران را در پايان تابستان امسال و در نشست سپتامبر 2011 به كميته سوم مجمع عمومي سازمان ملل ارايه خواهد داد.

0 نظرات: