سلام سلام

از همه خوانندگان عزیز خواهش میکنم قبل از قضاوت در مورد مطالب تا آخرش رو بخونند.
نظر هم فراموش نشه.

۱۳۹۰ تیر ۱۸, شنبه

متن مناظره اطاعت و زاکانی

مناظره ماندگار در سیمای ج.ا.ا (برنامه رو به فردا، 24/10/1388)
به گزارش واحد مرکزی خبر اطاعت در آغاز این گفتگو گفت: من سلام عرض می کنم خدمت شما وهمه بینندگان عزیز و ارجمند، انشاء الله در این برنامه هم بتوانم آن وظیفه و رسالتی که فکرمی کنم برعهده دارم انجام بدهم.
مجری برنامه خطاب به اطاعت گفت: ما غالبا بحث هرشبمان را در برنامه از ماجرای نهم دی آغاز می کنیم ، چرایی و ویژگی های روز نهم دی را ، شما نهم دی را چه طور می بینید؟ چرا این اتفاق افتاد که مردم بیایند به خیابانها ؟
این استاد دانشگاه هم در پاسخ گفت: قبل از اینکه من به سوال شما پاسخ بدهم من یاد و خاطره دکتر مسعود علی محمدی را گرامی می دارم و تسلیت می گویم به خانواده محترمشان، همکاران دانشگاهی خودم و همه کسانی که به سرنوشت کشور و ملت علاقه مند هستند.

خدمت شما عرض کنم که اشاره کردین به اعتماد ملی من البته عرض می کنم که خودم را معرفی کنم به بینندگان عزیز اگر چه ممکن است بشناسند، خوب من در انتخابات از جناب آقای موسوی حمایت کردم و برای حمایتم هم افتخار می کنم ضمن اینکه احترام بسیار ویژه و مخصوصی نسبت به آقای کروبی دارم و از علاقه مندان به ایشان و ارادتمند نسبت به ایشان هستم و ارادت من از گذشته بوده است و انشاالله خواهد بود و اینجا هم که صحبت می کنم طبیعتا من جزئی از جریان اصلاحات هستم، منتهی جریان اصلاحات، من را به عنوان نماینده خودش در این برنامه معرفی نکرده است، این تصمیم، تصمیم شخصی خود من بوده است .
تلاش می کنم که با آن نگاه اصلاحی در چارچوب قانون اساسی و با نگاه و تعریفی که از جمهوری اسلامی دارم برنامه خودم را ارائه بدهم .
این توضیح را از آن جهت گفتم که در برنامه شما کسانی مثل آقایان مطهری و خوش چهره از موضع انتقادی صحبت می کنند، آقایان افروغ و دکتر احمد توکلی منتقد وضع موجود هستند، من را بینندگان از ان زاویه نبینند، من مخالف وضع موجود هستم، من اصلا وضع موجود را بر نمی تابم ، انتقاد جدی هم دارم نه تنها به بحث انتخابات ، در سیاستهای اقتصادی ، فرهنگی اجتماعی در عرصه داخلی و خارجی.
به عنوان کسی که 20 سال روی مسائل ایران کار کردم و ادعا می کنم که در این حوزه صاحب نظر هستم می توانم اگر شما برنامه بگذارید در برنامه های مختلف ، سیاستهای اقتصادی دولت ، سیاست خارجی این دولت ، سیاست داخلی این دولت ، حوزه های مختلف را نقد و ارزیابی کنم، پیشنهاد هم می کنم مثل برنامه 90 که ارتباطی با مردم برقرار می کنید همانجا مردم نظرشان را با پیامک بدهند ، اصلا صاحب نظر ترین فردی که به جریان اصولگراها تعلق دارد و طرفدار وضع موجود است در این برنامه بیاورید. اصلا خود اقای رئیس جمهور که در همه حوزه ها بحمدالله صاحب نظر هستند از حوزه مسائل مذهبی گرفته در امام زمان صاحب نظر هستند تا حوزه های اقتصادی ، سیاسی فرهنگی بیایند اینجا و خدمتتون بحث کنند من با ایشان بحث می کنم همانجا هم مردم رای شان را بدهند تا ببیند چه دیدگاه و چه نظری را می پسندند.
من وضع موجود را قبول ندارم، من راه حل برایش دارم این را از این جهت گفتم که بینندگان عزیز متوجه بشوند من ضمن اینکه احترام می گذارم به اقایان مطهری، خوش چهره و دوستانی از این دست منتهی موضع من با موضع انها کاملا متفاوت است. انها از درون جریان اصولگرا منتقد وضع موجود هستند ولی من از موضع یک اصلاح طلب، مخالف وضع موجود هستم.
علیرضا زاکانی هم در این برنامه گفت: عرض سلام و ادب دارم به بینندگان عزیز و مجری برنامه و جناب اقای اطاعت، خیلی خوشحالم که در خدمت شما هستم .
مجری برنامه هم گفت : البته اقای اطاعت خودشان را در این برنامه معرفی و تاکید کردند روی حوزه در واقع سیاسی خودشان به عنوان یک اصلاح طلب و خیلی صریح هم گفتند که به چه کسی رای دادند و به چه کسی هم ارادت دارند ، شاید لازم باشد شما هم ( زاکانی ) یک توضیح مختصر بدهید راجع به موضع تان.
این نماینده مجلس هم افزود: بنده علیرضا زاکانی هستم نماینده دوره هفتم و هشتم مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابی تهران ، ری ، شمیرانات و اسلامشهر .
زاکانی گفت: یک اصولگرایی هستم که کمترین انها و امیدوار هستم که این کشور بتواند قله های افتخار وترقی را روز به روز طی کند و این حرکت را هم در حقیقت با بهره گیری از همه پتانسیل های کشور داشته باشند.
در ادامه مناظره زاکانی و اطاعت در برنامه زنده روبه فردا، مجری برنامه خطاب به اقای زاکانی گفت: من بحثم را با آقای اطاعت درباره ماجرای نهم دی که آغاز کردم به سرانجام برسانیم.
اطاعت هم گفت : من البته آن بحث مقدماتیم هنوز تمام نشده بود ، من یک نکته ای را می خواهم به دوستان صدا و سیما عرض کنم، ببینید شما اولا روی معلول ها بیشتر بحث می کنید در حالیکه باید بیشتر روی علتها بحث شود، باید علتهایی که پیامدهای اجتماعی را به دنبال دارد موضوع بحثتان قرار بگیرد.
بعد هم نکته ای که هست بیشتر برنامه های صدا و سیما که من می بینم، همه را وصل می کنید به استکبار جهانی، آمریکا و صهیونیست ها و اینها؛ و این ذهن برای من بیننده ایجاد می شود که همه چیز دست استکبار جهانی هست، پس ملت ایران کجا هست؟ این وسط، شعور مردم چه می شود؟ فهم و درک مردم کجاست؟ و اصلا اگر قرار باشد انتقاد و اعتراض مردم پشتش امریکا و استکبار جهانی، انگلیس و اینها باشند نباید در ایران انقلاب می شد.
اگر هم انقلاب شده پس حرف محمد رضا پهلوی درست است که در کتابش نوشته ، انگلیسی ها و امریکایی ها انقلاب کردند، آخه من تعجب می کنم ، شما بالاخره کارشناس دارید می دانید، یا بحث دیگر در تلویزیون از چند سال پیش شروع شده که از من هم دعوت کردند که بیایم درباره انقلاب مخملی حرف بزنم، من به ان دوست عزیز تلفنی گفتم انقلاب مخملی در کشورهای استبدادی اتفاق می افتد.
شما وقتی می گویید در ایران می خواهد انقلاب مخملی اتفاق بیفتد، تالی فاسد آن روی دیگر سکه این است که پذیرفته اید نظام جمهوری اسلامی، انتخابات ازاد ندارد، ناخواسته می پذیرید اینها می خواهند دنبال انقلاب مخملی بروند خوب اگر انتخابات ازاد وجود داشته باشد، فرایند دمکراتیک باشد ، عرصه رقابت عرصه ازادی باشد وسرنوشت از صندوق رای تعیین بشود؛ چرا دیگر مردم بخواهند انقلاب کنند، انقلاب که همین جوری نیست، یک ملت ممکن است در طی چندین سده یک بار انقلاب کند، زمانی که کارد به استخوانش برسد .
حالا انقلاب ، خشن یا نرمش تفاوت نمی کند مخملیش باشد ، رنگی، سیاه و سفید ، قرمز و زرد هر نوعش. شما دائما عمده اش می کنید، ناخواسته دارید می گویید جمهوری اسلامی کشور ازادی نیست و یک عده چون نمی توانند از راه دمکراتیک به حقشان برسند می خواهند انقلاب مخملی بکنند.
واقعا من تاسف می خورم به عنوان یک کارشناس مسائل سیاسی، در تلویزیون جمهوری اسلامی این قدر سطحی به قضایا نگاه می شود یا مثلا پاره شدن عکس امام ، یک نفر عکس امام را پاره کرده است، حالا کی بوده، نبوده معلوم نیست ، اهانت به حضرت امام کار بدی است، تلویزیون بارها و بارها این را پخش می کند.
یک منکر را درسطح تیراژ بسیار میلیونی منتشر می کند برای این ملت ، اگر پاره کردن عکس امام منکر است؛ پخش گسترده این منکر به مراتب بدتر و خلافش بیشتر است. مردم هم دارند می بینند. الان هم در مصاحبه های خود همین انتقاد را مطرح می کردند.
اگر واقعا پاره شدن عکس حضرت امام، منکر هست که هست ، توهین به بیت امام منکر نیست؟ این کارخلاف نیست که شما یک فردی مثل اقای خاتمی یک انسان متدین ، متعهد و من می توانم قسم بخورم که کمتر کسی پیدا می شود که تعهدش نسبت به اسلام، کشور، انقلاب ، ملت و قانون اساسی مثل او باشد، می خواهد در عاشورای حسینی سخنرانی کند جلسه سخنرانیش را به هم می زنند .
مگر قرار است همه مثل هم حرف بزنند. خب هر کسی ممکن است قرائت خود از عاشورا داشته باشد. ممکن است اقای خاتمی انتقاد داشته باشد که دارد ولی قرار نیست که ما برویم یک عده را وادار کنیم، چماق به دست، این مراسم را به هم بزنند. این زشت است که بعد از 30 سال از عمر جمهوری اسلامی این کار را انجام بدهند.
این تلویزیون هم می شود سخنگوی همین تفکر و جریان ، اینها واقعا باعث تاسف است. نهم دی را هم که اشاره کردید من بیانیه اقای محسن رضایی را امروز توفیقی شد خواندم ، حرف قشنگی زده که نهم دی مربوط به هیچ کسی نیست .
در این کشور هر ایرانی، اعم از یهودی، مسیحی ، مسلمان اعم از شیعه و سنی همه به امام حسین (ع ) و عاشورا ارادت دارند، اینکه بحثی نیست. اگر کسی امده خدایی نخواسته در روز عاشورا ، خطایی را صورت بدهد همه ملت با ان مخالف هستند ، هیچ بحثی در ان نیست.
منتهی حرف من این است که اگر در روز عاشورا ، کف و سوت زدن اشتباه است ، زدن به مردم به والله اشتباهش بالاتر است ، کشتن مردم به مراتب خطاش بیشتر است .
من نمونه هایی از نهج البلاغه را امشب برایتان می خوانم تا ببینید حضرت امیر (ع) چگونه حکومت می کرده است و ما چگونه حکومت می کنیم؟ بنابراین نهم دی متعلق به همه ملت است ، به هیچ جریان خاصی هم بستگی ندارد، منتهی صداو سیما باز سعی می کند این را منتصب بکند به جریان خاصی و بگوید این مردم با ما بودند.
خب واقعا اگر مقدسات را مصادره می کنید ملت ان وقت چه کار باید بکند؟ انتقادش را چگونه باید ابراز بکند؟ مخالفتش را چگونه باید ابراز کند؟ اینها بحث هایی است که من معتقدم در برنامه های صدا و سیما باید مورد توجه قرار گیرد.
الان شما ( مجری برنامه ) اشاره می کردید که برخی از دوستان حاضر نیستند بیایند در صدا و سیما من هم با اکراه امدم ، ولی گفتم بیایم اینجا حرفهایم را بزنم و از این فرصت استفاده کنم.
مجری برنامه خطاب به اطاعت گفت: البته من قبل از برنامه به شما این را گفتم (برخی از دوستان حاضر نیستند بیایند در صدا و سیما) ، که اطاعت هم در پاسخ گفت : بله قبل از برنامه بحث کردید.
اطاعت افزود: این رویه ای که واقعا صدا و سیما پیش گرفته راه درستی نیست.
مجری: این رویه چطور؟
اطاعت: اگر اجازه بدهید وقتی که صحبتهای من دارد پخش می شود ، طبیعتا دوستانی می بینند اگر این فضا واقعا تداوم پیدا کند ، طبیعتا من فکر کنم به نفع کشور باشد.
مجری برنامه زنده روبه فردا در ادامه خطاب به زاکانی گفت: ما درباره نهم دی از اقای اطاعت پرسیدیم ایشان سر چند بحث را با هم باز کردند، حالا طبیعتا من از شما هم درباره روز نهم دی خواهم پرسید ، قرار است کفه ها به طرف کسی دیگر سنگینی نکند و عدالت را رعایت بکنیم ، ما در اختیار شما هستیم .
زاکانی هم افزود: ما استفاده کردیم از بیانات شیوای اقای اطاعت اما ای کاش اقای اطاعت هم کمی توجه می کرد به شعارهایی که نهم دی داده می شد و خواسته هایی که مردم داشتند.
نماینده مردم تهران اضافه کرد: به هر حال نمی شود چشم بر واقعیت ها بست ، من به نظرم جناب اقای اطاعت یک سلسله نقاطی را دائما تکرار می کند و یک نکاتی هم هست که در حقیقت بارها تکرار شده و پاسخ خودش را دریافت کرده است .
مجری برنامه روبه فردا خطاب به زاکانی گفت، منظورتان چه نکاتی است؟
زاکانی هم در پاسخ افزود: حالا من عرض می کنم ، حقیقت این هست که 9دی در واقع اوج شعور انقلابی مردم مسلمان ایران بود ، این را که کسی دیگر نمی تواند منکر شود و هر چقدر هم تلاش بخواهند بکنند و این حقیقت، این افتخار و این یادگار ملت را که در تاریخ ثبت شد بخواهند مخدوش کنند یا کسی بخواهد مصادره اش بکند یک همچنین چیزی ، اصلا مصادره شدنی نیست .
وی افزود: این مربوط به انقلاب است و تمام عرض ما با امثال جنابعالی و دیگران این است که چرا در حقیقت زمینه ساز مسائلی شدید که منجر به اشوب بشود و چرا در حقیقت مسیری را اختیار و انتخاب کردید که قانون را بشکنید و نه در مقام شعار در مقام عمل مسیری را اختیار کنید که در بستر ضد انقلاب بتواند رشد پیدا کند ، بر خلاف نظر جناب اقای اطاعت که نظرش برای بنده بسیار محترم است ، و قبلا هم توفیق داشتیم که خدمت ایشان دانشگاه شریف بودیم، بر خلاف نظر ایشان بنده فکر می کنم که در واقع 7 ماه است که کشور در یک اتش فتنه می سوزد .
این اتش فتنه ای که در حقیقت خیلی عمیقتر از ان چیزی هست که بخواهیم ان را منتصب بکنیم به رقبا به عناصری که در واقع داخل کشورند و این در حقیقت تجلی یک بعد از تقابل ، نظام اسلامی با نظام سلطه است .
اگر ایشان ( اطاعت ) منکر این موضوع هستند می توانند رجوع کنند به گفتار کسینجر که قبل از انتخابات بیان کرده بود که اصلا مهم نیست چه کسی در انتخابات پیروز شود.
مجری در این میان گفت : ایشان ( اطاعت ) منکر نیستند ، در واقع ایشان می گویند که این مسئله که ما همه اتفاقات کشور را بندازیم گردن استکبار .
زاکانی هم در ادامه گفت: من توضیح می دهم. من عرضم این است که در واقع اقای کسینجر گفت مهم نیست که چه کسی پیروز انتخابات است مهم این است که انقلاب اسلامی ایران منقرض شود .
در بحث انتخابات هم در واقع یک سناریوی بزرگی که طراحی می شود لازم نیست که همه ضد انقلاب باشند، اصلا کسی یک چنین حرفی را نزده ، ممکن است کسی باشد دوست انقلاب باشد اما در سناریوی دشمن بازی کند این تعبیر را از حضرت امام بارها شنیدیم که ممکن است به 10 واسطه یک نیروی انقلاب تحریک بشود، عملی را انجام بدهد که خواست دشمن است .
لذا این انگ زدنها و برچست زدن ها را هم بنده نمی پسندم ، بنده معتقدم که این اتفاقی که تحت عنوان جنگ نرم افتاد ماحصل در واقع دو دهه تلاش است که هم بتوانند فرهنگ سازی کنند و هم بتوانند نهادسازی و هم بتوانند شبکه سازی کنند و ماحصل ان بیایند و تغییری را دامن بزنند .
بخشی از این افرادی که زمینه ساز این قضیه بودند حتما متعلق به دشمن نیستند که انرا من توضیح خواهم داد .بخشی از افراد هستند که مخالفند اما در واقع تلاش دشمن به این است که صورت مسئله را طوری برای انها جلوه بدهد که انها نتیجه ای که استنتاج می کنند و می گیرند خروجیش عمل در جهت انها باشد. بخشی هم معاند هستند، در انتخابات ریشه یابی موضوع خیلی مهم است ، من هم معتقدم باید ریشه یابی کرد، حدود 40 میلیون نفر در انتخابات شرکت کردند جناب اقای اطاعت ، و بیش از 20 میلیون نفر رای دادند به اقای احمدی نژاد ، این را که نمی توانید منکر بشوید، بیش از 13 میلیون نفر هم به جناب اقای موسوی رای دادند، نفرات بعدی هم میزان ارایی را به خودشان اختصاص دادند.
در حقیقت اولین بردی که در انتخابات بود این بود که مردم امدن پای صندوقهای رای به جهت گیری های انقلابی رای دادند، یعنی همان بیش از 24 میلیونی که تکلفیشان روشن است و از ان 13 میلیون رای هم که به اقای موسوی دادند، عمده اش بخشی بود که ایشان را نخست وزیر دوران امام می دانستند ، نخست وزیر دوران جنگ می دانستند.
ایشان خودش ادعا ها داشت در جهت تثبیت انقلاب و تجلی ارزشها در دورانی که اگر توفیق داشته باشد که در خدمت مردم باشد، به طبع اولین ویژگی انتخابات این بود که مردم به رویکرد کشور به جهت گیری ها و روش های انقلابی رای دادند . نکته دوم هم این بود که این کثرت شرکت کنندگان یک میزانی را تثبیت کرد که چشم جهانیان را خیره کرد و اتفاقی افتاد که ماحصل این اتفاق می توانست خیلی از مشکلات ما راحل کند ، مشکل داخلی و خارجی ما را حل کند.
در واقع بعد از انتخابات ما شاهد بودیم که به نوعی با یک ساماندهی که از قبل از انتخابات شروع شده بود ، بحث دروغ ، تقلب و بعد هم بعد جنایت ؛ شرایط رفت به سمتی که ماحصلش یک سلسله اعتراضهایی شکل گرفت .اعتراض هایی که شکل گرفت، اکثریتی بودند که سوال داشتند ، نظام هم موظف به پاسخگویی است ، ما مسئولان کشور موظفیم که پاسخ بدهیم و یک اقلیتی هم بودند که از همان روز اول اشوب کردند اصلا منتظر نماندن همان روز شنبه بعداز ظهر دانشگاه تهران ، به همان یکی دو روز اول، دانشگاه صنعتی اصفهان حدود 3 میلیارد تومان اتش سوزی انجا راه انداختند و بعد از ان ، ان موقع نه کسی کشته شده بود نه خون از دماغ کسی امده بود ، اصلا یک سناریوی عملیاتی پیاده شد.
زاکانی خطاب به اطاعت گفت ، اگر منکر این حرفها هستید ، بفرمائید؛ که اطاعت گفت : صد درصد
زاکانی گفت : خب شما حداقل دانشجویان دانشگاه تهران را ، رئیس دانشگاه تهران ، دانشگاه صنعتی اصفهان ، می توانند شهادت بدهند ، چون شما (اطاعت) منکر حقایق و واقعیت ها هستید .
بعد از این موضوع مسیر اختیار و انتخاب شد که ماحصل این مسیر این اعتراضهای اکثریت که منتقد بودند که حق طبیعیشان بود اما یک اقلیتی هم بودند که اشوبگر بودند که بنده عرضم این است که ان اکثریت معترض راهش پاسخگویی بود؛ نظام هم این شیوه را طی کرد .
یک اقلیتی هم بودند که همان روز اول اشوب کردند، خیابانهای مطهری جاهای مختلف ، اتوبوسهای مختلف که الحمدلله شما ( اطاعت ) ندیدید ، منکر می شوید ، این اتفاق که افتاد عملا نظام نسبت به انها مسئولیت داشت ، مسئولیتش امنیت جامعه را پیاده کند .
اگر کسی بخواهد یک کاسه با موضوع برخورد کند حتما اشتباه است ، توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری در 29 خرداد ماه همین تفکیک را ایشان به صراحت بیان می کنند و ان موقع بحث جذب حداکثری را مطرح می کنند ، بله نظام وظیفه جذب حداکثری دارد نسبت به چه کسی ، نسبت به ان اکثریت معترض ، وظیفه دارد و توانسته هم تا حدودی موفق باشد .
لذا شما می بینید وقتی که چند صد هزار نفر می ایند درخیابان ازادی و روز قدس که اتفاق می افتد چند ده هزار نفر که حداکثر 50 هزار نفر ، 40 هزار نفر تخمین می زنند می ایند ، و ان شعارهای ساختارشکننانه می دهند ، نه غزه نه لبنان ، جانم فدای ایران ، از این جنس شعارها را بیان می کنند .
روز سیزدهم ابان که اتفاق می افتد می شوند چندین هزار نفر در میدان هفتم تیر شروع می کنند اتش زدن و اینها چیزهایی است که بنده خودم با چشمانم دیده ام.
مجری: شما می گوید یعنی اینها معترضین نیستند؟
زاکانی : اینها معترضین نیستند ، معترضین ان روزی بودند که به خیابان ازادی آمده بودن و نظام توانسته در واقع با پاسخگویی و با شرایطی که ایجاد می کند که خیلی بهتر از این هم می شود عمل بشود این مسیر را دنبال بکند و بعد هم نهایتا وقتی به روز شانزدهم اذر می رسند که اوج انتظارات انها از دانشجویان و دانشگاهیان عزیز بود می بینید که با بصیرت دانشجویان، دانشگاهیان عزیز ، استادان محترم .... و کلا درکشور طبق برایند به 4 یا 5 هزار نفر می رسند و بحث ، بحث کشوری است در تهران به چند صد نفر .
مجری خطاب به زاکانی گفت : شما معتقدید که غیر از این 4یا 5 هزار نفر اشوبگر ، معترض دیگر ما نداریم؟
زاکانی : نه، نه ، عرض من چیز دیگریست ، من می گویم در واقع ان جریان اعتراضی اولی روبه فروکش می رود به این عنوان که نظام خودش را درمقابل انها پاسخگو می دیده و وظیفه داشته است پاسخ شبهات انها را بدهد و این وظیفه را هم انجام داده است اما اینکه رسانه ها توانستند به نیکی ان را منتقل کنند این امر امری است که بنده محل تردید دارم به این علت که ای کاش همین مناظره ها 4یا 5 ماه پیش برگزار می شد ، همان ایام انتخابات برگزار می شد .
بعد از این قضیه این دو خطشان از همان هفته اول جدا شد ، این دوتا جریان خطشان از همان هفته اول جدا شد ،لذا وقتی شما روز عاشورا یک عده را می بینید این عده هتاک هستند ، امدند اشوب کنند ، امدند اتش بزنند و امدند شرایطی را ایجاد بکنند و از ان روزی که مردم در اوج احساسات و دراوج شور و شعور درحال عزاداری هستند از خلا وجود انها در خیابان استفاده کنند و فتنه انگیزی کنند .
در این جهت اگر برخوردی با این عناصر صورت می گیرد این دقیقا در راستای تثبیت امنیت است و اگر کسی منکر این بشود که یک جامعه اشوب زده ، هرج و مرج دیده را طلب می کند که به یک نوعی سنگ روی سنگ بند نمی شود ، اما نهم دی پاسخ به عناصر زمینه ساز فتنه و فتنه گران هست به طریقی که پیام مردم بسیار روشن است .
من نمی دانم ان روز جناب اقای دکتر (اطاعت ) کجا تشریف داشتند ، اگر در مسیر می دیدند راهپیمایی را؛
مجری خطاب به اطاعت گفت: شما در میان مردم بودید؟
اطاعت : نه من نبودم.
زاکانی هم خطاب به اطاعت گفت درهر کجای کشور بودید حتما در بین مردم بودید ،
اطاعت :نه نبودم
زاکانی: خب مشکل همین جاست دیگر. در این مسیر امکانی ایجاد می شود که مردم خودشان می ایند به صحنه و اظهار برائت و بیزاری می جویند از کسانی که ان هتاکی ها را انجام دادند و هتاکی ها هم هیچ ربطی به ان عناصر معترض چند صد هزار نفر یا چندین میلیون نفر ندارد ، بنده معتقدم اینها کاملا از هم قابل تفکیک هستند.
کسی که اعتراض و سوالی دارد راهش پاسخ و پاسخگویی است و کسی هم که اشوب می کند ، نظام موظف به ایجاد امنیت است.
مجری خطاب به اقای زاکانی گفت: اقای دکتر در جریان شما جریان اصولگرایان ، کسانی نبودند که این دو دسته را از هم تفکیک نکردند و می خواهید خودتان یک اسیبی شناسی کنید جریان اصولگرایی را درماجرای انتخابات ، زاکانی هم در پاسخ گفت : راس نظام ، که مقام معظم رهبری است روز 29 این تفکیک را انجام دادند یک جهت گیری هایی را درکشور مشخص و معلوم کردند که کسی غیر از این نمی توانست ، اگر کمی انصاف و اعتقاد داشت نمی توانست غیر از این مسیر را اختیار و انتخاب کند و برود .
زاکانی گفت : نکته دوم هم این است که ما خودمان هم در مجلس وقتی گروهی تشکیل شد و رفتیم حوادث بعد از انتخابات را بررسی کنیم و با نامزدهای محترم معترض جلسه گذاشتیم با همه انها، در واقع وقتی گزارشی بنده در صحن مجلس دادم ،290 نفر نمایندگان مجلس، ان روزی که اعتراض شد بنده رفتم گزارش دادم ، عین همین تحلیل را هفته دوم بعد از انتخابات من ارائه کردم به نمایندگان محترم و همانجا گفتم برای معترضان راه ما پاسخگویی ، گره گشایی ذهنی است .
زاکانی گفت: برای ان کسی که اشوب میکند اعتراض می کند ان راهش ایجاد امنیت برای عموم مردم ، برخورد با انهاست که اگر اقای اطاعت غیر از این را می پسندند بفرمایند .
مجری: اقای اطاعت ، نکات متعددی را یادداشت کرده اند.
جواد اطاعت گفت: آقای دکتر ( زاکانی ) گفتند که ما زمینه ساز آشوب شدیم، من معتقدم که آقای دکتر نباید خلط مبحث کنند. یعنی اعتراضات و مخالفت مردم را در آنهایی که به خیابانها آمدند فقط نبینیم، چون شما هنوز اجازه ندادید مردم به خیابانها بیایند. روز 25 خرداد مردم خودجوش آمدند نه اطلاعیه ای کسی داد نه دعوتی از آنها شد مردم در اعتراض به نتیجه انتخابات از میدان امام حسین تا میدان آزادی آمدند اعتراض کردند که شما اجازه ندادید. اگر بر اساس اصل 27 قانون اساسی اجازه می دادید که متاسفانه می گوئید قانون ، قانون ، ولی به قانون عمل نمی کنید. در اصل 27 قانون اساسی ، تشکیل اجتماعات و راهپیمایی بدون حمل سلاح به شرط آنکه مخل به مبانی اسلامی نباشد آزاد است.
دوستان ما تاکنون چندین بار تقاضا کردند اتفاقا در مخالفت با پاره شدن عکس امام هم تقاضا کردند که شما به ما اجازه بدهید ما بیائیم در خیابان ما هم اعتراضمان را بگوییم ،اگر دولت این اصل را مراعات می کرد و اجازه راهپیمایی می داد مردم منتقد نظرات خودشان را اعلام می کردند. البته من هیچ از خشونت دفاع نمی کنم همین جا هم تاکید می کنم هر کسی که خودش را وابسته و متعلق به جریان اصلاحات می داند ، سبز می داند، متعلق به آقای میر حسین موسوی می داند اینها همه با خشونت مخالف هستند. اگر یک اقلیتی خشونت می کند این را نباید با قاطبه مردم به حساب بیاوریم. ما هم انرا محکوم می کنیم و در این موضوع بحثی نیست .
مجری برنامه زنده روبه فردا خطاب به اطاعت گفت : آقای دکتر می شود دعوت کرد به اعتراض بعد دولت اعلام بکند کسانی که مسالمت آمیز اعتراض بکنند مثلا به خیابان آزادی بیایند و انهایی که می خواهند اشوب بکنند مثلا بروند میدان هفت تیر ؟
اطاعت در جواب گفت : نه، تعجب می کنم چند روز پیش یکی از همکاران آقای دکتر ( زاکانی ) در رادیو می گفت آن کسی که می خواهد تقاضا بکند و بیاید راهپیمایی بکند خودشان هم مسائل امنیت راهپیمایی را به عهده بگیرند. پس ما برای چه به پلیس حقوق می دهیم، به پلیس حقوق می دهیم که بیاید امنیت اجتماعات را حفظ بکند.
در انتخابات چه طور در خیابان ولیعصر از میدان تجریش تا ان پائین سبزها می امدند می ایستادند از آقای موسوی حمایت می کردند امنیتشان هم تامین می شد. کسی هم شورش نمی کرد، آن راهپیمایی خودجوش روز 25 خرداد که سکوت بود. خب مجوز می دادند اتفاقا اطلاعیه اش را هم از تلویزیون پخش می کردند تا ملت بیاید، انتقاد و اعتراضات را که اقای دکتر (زاکانی ) می گوید بیان بکنند تا بدانیم که واقعا نسبت به موضوع در جامعه اعتراض وجود دارد. پلیس هم امنیت آن را تامین می کرد. البته من اعتراض مردم را هم فراتر از انی می دانم که در خیابانها آمدند و هم فراتر از بحث انتخابات می دانم ، آقای دکتر عزیز ( زاکانی ) شما در طی این 5 سالی که در مجلس و دولت هستید اقداماتی کردید که ملت نسبت به رفتار شما مخالف است ، ببینید مثلا در حوزه سیاسی، در اصل ششم و در اصل 56 حاکمیت ملت را قانون اساسی به رسمیت شناخته است.
آخرین اصل قانون اساسی هم خیلی جالب است که می گوید جمهوری بودن حکومت و اسلامی بودنش ، اداره امور کشور به اتکا آرا عمومی اینها لاتغیر است. اگر بخواهیم اصلاحش هم بکنیم، نمی توانیم تغییرش بدهیم . اصل 56 قانون اساسی به زیبایی رابطه حاکمیت الله و حاکمیت ملت را روشن می کند. در این اصل آمده است حاکمیت مطلق بر انسان و جهان، از آن خداست و هم او انسان را بر سرنوشت اجتماعی خویش حاکم ساخته است ، هیچ کس نمی تواند این حق الهی را از انسان سلب کند یا در خدمت منافع فرد یا گروه خاصی قرار بدهد و ملت این حق خداداد را در اصول بعد اعمال می کند.
من می گویم اگر شما حاکمیت ملت را می پذیرفتید، نامزدهای مجلس شورای اسلامی را رد صلاحیت نمی کردید، امروز ما این مشکلات را نمی داشتیم. آقای دکتر شما نماینده مجلس هستید ، بنده هم نماینده مجلس بودم ، 290 نماینده در مجلس داریم ، کافی است شما 150 نفر را که رای می آوردند رد صلاحیت کنید. اگر 150 نفر رد صلاحت کنید اکثریت مجلس تغییر پیدا میکند ، خوب شما 15 برابر این را رد می کنید.
2400 نفر را در انتخابات مجلس هفتم رد صلاحیت کرد ه اید ، وقتی اینگونه باشد خوب معلوم است ملت انتقاد می کند از شما، اینها جمع می شود روی هم. در مجلس هشتم وضع را بدتر کردید. باز رد صلاحیت کردید خیلی از نیروها را در سراسر کشور رد صلاحیت شدند که جریان اصلاح طلب نمی توانست فهرستش را تکمیل کند. تازه به نیروی دسته چندم در شهرستانها متوسل شدند. در یک حوزه انتخابیه ممکن است به آقای دکتر زاکانی رای دهند شما این را رد بکنید یعنی در واقع رای مردم را رد کردید .
می خواهم بگویم این بحث فقط انتخابات نیست ، فقط این انتخابات هم نیست. تفسیرهای دلبخواهانه که شورای نگهبان از قانون اساسی می کند نمونه دیگری است. در اصل 44 قانون اساسی من به شما بگویم چون درباره تلویزیون هم هست ، این اصل که این روزها بحث همه است و دوستان هم دارند دنبال می کنند ، می گوید بخش دولتی شامل همه صنایع بزرگ ، صنایع مادر ، بازرگانی خارجی ، معادن بزرگ ، بانکداری ، بیمه ، تامین نیرو ، سدها ، شبکه های بزرگ آبرسانی ، رادیو و تلویزیون ، پست تلگراف و تلفن ، هواپیمایی ، کشتیرانی ، راه اهن و الی آخر ، همه اینها را شما می ائید خصوصی سازی می کنید. بانک خصوصی را در اقصی نقاط کشور دارید، پست و تلگراف و تلفن، بانک ها، هواپیمایی و... را خصوصی می کنید ، به تلویزیون که می رسد در یک بند است هیچ تفاوتی هم با دیگر بندها نمی کند. شورای نگهبان تفسیر می کند که رادیو تلویزیون نمی تواند خصوصی باشد. خب ببینید شما دارید به انحاء مختلف ملت را تحقیر می کنید ، ان وقت می گویند که ملت اعتراض هم نباید داشته باشد ، به آن اجازه راهپیمایی هم نمی دهید ، روزنامه ها را می بندید ، فضای نقد و انتقاد را مانع می شوید و موارد دیگر. در بحث اقتصاد ما دو بار با تورم سرسام اور مواجه بودیم آقای دکتر ( زاکانی ). یکی در مجلس 4 که اصولگرا بوده ما تورم 49 درصد تجربه کردیم ،
مجری برنامه در این بین گفت ، تورم را مگر مجلس تولید می کند؟ آقای دکتر ( اطاعت ) ، اطاعت هم گفت : مجلس می تواند جلوی آن را بگیرد. نقدینگی مجلس تولید نمی کند؟ مجلس قانونگذار است مجلس ناظر است. چه کسی تولید می کند تورم را ؟
الان که بحران اقتصادی است در دنیا قاعدتا ما باید قیمتهایمان پائین باشد ، چرا قیمت گوشت در دوره اصلاحات در طی هشت سال دولت آقای خاتمی بین سه هزار تومان تا سه هزار و 700 تومان نوسان داشت ولی الان در این دولت فخیمه فعلی و مجلس محترم به هجده هزار تومان افزایش پیدا کرده است یعنی 500 درصد افزایش قیمت پیدا کرده است ، حالا من یک مورد انرا دارم مثال می زنم.
مسکن هم همین وضع را دارد ، ببینید ملت از نظر عملکرد سیاسی ، فرهنگی و اقتصادی شما ناراحت هستند ، این درحالی است که من بیاناتی را ازحضرت امیر( ع) می خوانم ببینید واقعا بینی و بین الله شما که خودتان را پیرو امام علی( ع) می دانید این گونه عمل می کنید؟
امام علی( ع) درباره خوارج که یک گروه بسیار لجوجی بودند و باسخنان خود اعتراض می کردند و حتی در مسجد توهین می کردند ، امام به آنها چه می گفتند؟ می گفتند شما را که از نمازگزاران هستید از مساجد بیرون نمی کنیم ، سهمیه بیت المالتان را قطع نمی کنیم تا زمانی هم که دست به شمشیر نبردید باشما مبارزه نمی کنیم .
من الان که اینجا نشستم ، متاسفانه مسجدی که در جریان انقلاب به ان علاقه داشتم ، مسجد آقای دستغیب که یک مرجع تقلید هستند ، را بسته اند. این با امام علی چه فاصله بعیدی را به نمایش می گذارد؟ چرا باید اینگونه برخورد شود؟
امام علی می گوید: ای مالک، بداخلاقی ، درشت گویی و بد زبانی انان یعنی مردم را به جان خریدار باش و درحق انان سختگیری و قلدری روا مدار تا خدا به پاداش این کار ساحل های رحمت خود را بر تو بگشاید، نباید بگویی من نیرومندم امر می کنم و دستوراتم اجرا می شود زیرا این روش موجب فساد فکر،ضعف دین و به انحراف نزدیک شدن است.
حالا این دوستانی که گرفتید و رفتند زندان آقای بهزاد نبوی به من گفت 4 روز قبل از اینکه انتخابات برگزار بشود حکم دستگیری من را صادر کرده بودند. آقای دکتر زاکانی می فرمایند کسینجر عامل این جریانات بوده است. من سوال می کنم از آقای زاکانی ، آقای دکتر کی تا حالا کسینجر برای ما تعیین کننده شده است؟ اگر شما امام را قبول دارید امام می گوید که امریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند حالا آقای کسینجر یک زمانی وزیر خارجه بوده یک حرفی زده این شد برای شما حجت؟ و قال الکسینجر را مطرح می کنید؟اینجا حدیث شده است برای شما ؟ اگر کسینجر نقش داشت تا بتواند این اشوبها را راه بیندازد چرا کسینجر باعث نشد که آقای احمدی نژاد رای نیاورد؟ آخه یک حرفهایی را نزنید که در آن بمانید.
امدید یک عده را گرفتید کردید زندان، که با معیارهای اسلامی نمی خواند. خب مردم معترضند هم از نظر اقتصادی و هم از نظر عملکرد معترضند هم از نظر سیاسی معترضند ، امام علی باز به مالک اشتر می گوید از میان مردم کسی را به خودت نزدیک کن که حرف حقی را که تلخ است به تو بهتر و بیشتر بزند. در گفتار و کردارت که دوستانت نمی پسندند کمتر تو را ستایش کند. هر چند این کار تو را ناراحت کند و دلتنگ شوی . مگر این روزنامه هایی که بستید غیر از انتقاد ، انتقاد تلخ کاری دیگر می کردند، آقای موسوی که به قول شما یک ادمی بود که من در دانشگاه می خواستم دانشجویان را ترغیب کنم که به ایشان رای بدهند می گفتند این نماینده حاکمیت است این اصولگرا ست .
آقای موسوی که متهم به یک اصولگرا بود و به اعتقاد من اصولگرا هم هست البته بر اساس اصول انقلاب. این آقای موسوی امروز به قول شما تبدیل به یکی از سران فتنه شده است. تبدیلش کردید به یک ضد انقلاب. هنر شما این است؟ هنر این حکومت این است؟
امام علی (ع) می گوید از گفتن حق و عدالت باز نایستید که نه من برتر از آنم که خطا کنم و نه در کار خویش ازخطا ایمنم. اینها را امیرالمومنین دارد می گوید. ما هر اتفاقی که دارد می افتد به حساب مخالفان می گذاریم. مخالفانی که نه امکاناتی دارند نه رسانه ای و نه ابزاری. می گویید همه اش انها مقصر هستند. ولی آقای زاکانی نمی گوید من چرا کاری کردم در مجلس که دولت نقدینگی اضافی تزریق کرده است در جامعه تورم سرسام اور شده است و مردم ناراضیند. سوال من این است که این عدم رضایت را چگونه باید بیان کنند؟ یک راهکار پیش روی ما بگذارید ما مخلص همه شما هستیم .
ما می گوییم قانون اساسی گفته است ( اصل 27 )مردم بیایند اعتراض کنند ما که امدیم پیشنهاد بهتری گفتیم. گفتیم شما بیایید نظراتتان را بگویید ما هم نظراتمان را می گوییم واقعا بگذارید مردم از طریق پیامک بگویند که چه حرفی را بهتر قبول دارند. شما هم اکنون دارید بحث هدفمند کردن یارانه ها را دنبال می کنید. شما در مجلس هفتم طرح تثبیت قیمت ها را آوردید چون پلکانی سالی ده درصد قیمت ها افزایش پیدا می کرد گفتید این عامل تورم است این قدر هم ساده انگاری کردید که فکر کردید با بخشنامه و با یک قانون می شود جلوی تورم را گرفت.
دولت دچار کسری بودجه شد. هشت هزار میلیارد تومان پول بی پشتوانه چاپ کردید ریختید در بازار و ان تورم سرسام اور به وجود امد. بعد الان از این ور گود افتادین ، در همین مجلس هفتم اقتصاد دان مجلس اقای سبحانی امد صحبت کرد گفت ، بنزین باید بشود لیتری 30 تومان ولی الان در مجلس هشتم می گویند بنزین باید 600 تومان ، 700 تومان ، 500 تومان و 400 تومان به بالا بشود ، خوب معلوم است در بحث اقتصادی برنامه ندارید.
اگر شما برنامه چهارم توسعه را اجرا می کردید متاسفانه برنامه چهارمی را که با ارز 19 و نیم دلار یعنی بشکه ای 19 و نیم دلار نفت بسته شده بود که من خودم در ان مشارکت داشتم بایداین برنامه اجرا می شد. میانیگن نفت را 80 دلار فروختید اما این برنامه روی زمین ماند اجرا نشد و اگر ان برنامه اجرا می شد الان در موضوع هدفمند کردن یارانه ها قطعا با مشکل کمتری مواجه بودیم. علتش هم نداشتن برنامه و طرح است. اینها مردم را عصبانی می کند.
من می گویم مردم به سیاست اقتصادی شما اعتراض دارند. بحث پیچیده ای هم نیست. دیگر هر روز طرف می خواهد پول بدهد بخرد بیاورد داخل خانه اش زندگی بکند. با زندگی روزمره مردم سر و کار دارد ، ملت به این اعتراض دارند انتقاد دارند چه جوری باید انتقاداشان را منتقل کنند؟ روزنامه های منتقد را که می بندید. اجازه راهپیمایی هم که نمی دهید. اجازه اجتماعات هم که نمی دهید. ما چه کار کنیم در این کشور؟ یک راه حل را شما پیشنهاد بدهید.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت : بر اساس کدام منطق و استدلالی آقای موسوی فردای پس از انتخابات ریاست جمهوری ابطال انتخابات را خواستار شد؟
علیرضا زاکانی در ادامه برنامه رو به فردا با جواد اطاعت افزود : در حوزه سیاسی که اطاعت بسیار اظهار تعلق و علاقه می کند خود از متحصنان مجلس ششم و یکی از امضا کنندگان نامه 127 نماینده آن مجلس به مقام معظم رهبری است که عقب نشینی معظم له از منافع ملی و نوشیدن جام زهر را به مانند امام (ره) خواستار شد.
وی سه واژه دروغ ، تقلب و جنایت را واژه هایی دانست که مبنای شرایط اخیر قرار گرفت و اضافه کرد: من نگفتم کسینجر همه این کارها را کرد، آن ها اگر ُعرضه داشته باشند که مشکلات خود را برطرف کنند ، بحث من این بود که خواست آن ها بروز چنین وقایعی است و ما باید توجه کنیم که در پازل آن ها بازی نکنیم.
زاکانی با اشاره به اقدام اصلاح طلبان درایجاد کمیته صیانت از آرا افزود : رئیس این کمیته بعد از ظهر روز انتخابات اعلام کرد موج سبز کشور را فراگرفته است و فردای انتخابات درحالی که شورای نگهبان هنوز نتایج انتخابات را تایید و اعلام نکرده بود بدون اقامه و ارائه هیچ دلیلی، ابطال انتخابات را خواستار شدند.
وی خطاب به اطاعت گفت : شما که از مردم صحبت می کنید چرا مردم باید به شهروندان درجه یک و دو تقسیم شوند ، همه مردم ایران اعم از رای دهندگان به آقای احمدی نژاد ، موسوی و دیگر نامزدها عزیز هستند و آرای همه قابل احترام است.
زاکانی افزود : ظهر شنبه یک روز پس از انتخابات در قالب گروهی 6 نفره از نمایندگان مجلس برای پیگیری موضوع خدمت جناب موسوی رفتیم و ادله وی را برای درخواست ابطال انتخابات جویا شدیم اما دلیلی نشنیدیم.
وی همچنین با اشاره به دیدار این گروه از نمایندگان با آقای هاشمی اضافه کرد : در این دیدار ، آقای هاشمی گفت آقایان موسوی ، خاتمی و حاج سید حسن خمینی ظهر شنبه 23 خرداد به دفترش رفته اند و کف خواسته آقای موسوی ، ابطال انتخابات است.
زاکانی خطاب به اطاعت پرسید: با کدام ادله و منطق بناست رای اکثریت زیر پا گذاشته شود و بعد هم شعار مدنیت و دموکراسی سر داده شود ؟ براساس کدام منطق جناب موسوی پایان شب جمعه 22 خرداد در مصاحبه ای مطبوعاتی خود را پیروز انتخابات اعلام کرد؟
وی گفت: این در حالی است که کمیته صیانت از آرا شنبه 23 خرداد با صدور اطلاعیه ای اعلام می کند مردم اگر دلیلی دارند به این کمیته ارائه کنند، براساس چه منطقی حکم داده و سپس در پی دلیلش می گردد؟
زاکانی با بیان اینکه بهتر نبود جناب موسوی مسیر قانونی را انتخاب می کرد ، افزود: از جناب اطاعت می پرسم که نظام در چنین شرایطی چه کاری می توانست بکند در حالی که پس از انتخابات بیش از ظرفیت های قانونی خود را در اختیار معترضان قرار داد تا بتوانند به استیفای حقوق خود بپردازند اما این مسیر را انتخاب و پیگیری نکردند.
زاکانی در پاسخ به ادعای اطاعت مبنی بر آزاد نبودن انتخابات گفت: توجه وی را به انتخابات دوم شورای شهر و روستا جلب می کنم که هیچ رد صلاحیتی در کار نبود ، ناظر آن نمایندگان مجلس ششم و مجری آن وزارت کشور دولت آقای خاتمی بود.
در آن انتخابات مردم در اوج شعارهای سیاسی با اقلیت حضور پای صندوق های رای نشان دادند که به همین آقایانی معترض هستند که آقای اطاعت می گوید چرا ردصلاحیت می شوند.
زاکانی با اشاره به رد صلاحیت اعضای نهضت آزادی اضافه کرد: امام (ره) خطاب به آقای محتشمی پور آنان را برای هر منصبی خط قرمز و دارای انحراف اعتقادی دانست در حالی که اتفاقا در روزنامه اعتماد ملی که آقای اطاعت وابسته به آن است مسئول و دبیر این حزب سرمقاله نویس بود و آقایان باید پاسخ دهند چرا از خط امام عدول کردند و اکنون در این موضع قرار گرفته اند.
وی گفت: این در حالی است که اتفاقا در دوره اصولگرایی مشارکت اکثریت 85 درصدی در انتخابات را شاهد هستید .
زاکانی در پاسخ به انتقاد اطاعت به جلوگیری از برپایی اجتماعات گفت: تجربه نشان داده است، خروجی اجتماعاتی که اصلاح طلبان برگزار می کنند رویدادهای نامبارکی است که برای آن نمونه های متعدد در ذهن دارم که مربوط به این دوره هم نیست به نحوی که متولیان اجتماعات نمی توانند شرایط ، گفتمان و شعارهای حاکم را کنترل کنند و خروجی آن حتما مخل مبانی اسلام است.
با این حال اصلاح طلبان التزامی به این موضوع ندارند و با سلب مسئولیت رویدادها از خود کنترل اجتماع را به نیروی انتظامی محول می کنند با چنین شرایطی عقل سلیم حکم می کند که یا باید مسئولیت پذیر باشند و یا زمینه آشوب گری نباید فراهم شود.
زاکانی گفت: روز 25 خرداد در چهار راه خوش راهپیمایی کاملا آرامی برگزار شد اما آن را به سمتی بردند که چندین نفر کشته شد و به پایگاه بسیج آن محدوده حمله ور شدند که چندصد اسلحه در آن نگهداری می شد و اگر این سلاح ها در دست آنها می افتاد فتنه ای در شهر تهران ایجاد می شد و به (کشتن) چند صدنفر هم قناعت نمی کردند.
وی در پاسخ به انتقاد اطاعت از آزاد نبودن رسانه ها به مطبوعات اجاره ای اشاره کرد و افزود: اکنون روزنامه هایی مانند اعتماد، آفتاب یزد و مطبوعات دیگر مواضع شما را بیان می کنند اما مسیری که انتخاب می شود باید درست و در چارچوب قانون باشد، اگر روزنامه ای مسئولیت های خود را در ایجاد ابهام ، ترویج شایعه و افترا در جامعه به عهده نگرفت آیا باید حق حیات داشته باشد؟
زاکانی سخنان اطاعت درباره اهداف برنامه چهارم را خلاف واقع دانست و گفت: براساس ماده 3 این برنامه قرار بود قیمت حامل های انرژی در ایران از ابتدای سال 84 به نرخ فوب خلیج فارس افزایش یابد به نحوی که بنزین از لیتری 80 تومان به حدود 370 تومان و گازوئیل به حدود 380 افزایش یابد.
برخلاف گفته اطاعت این افزایش قیمت قرار بود از ابتدای سال 84 اعمال شود نه در 10 سال و به نظرم دوستان (اطاعت ) تصور می کنند هر مطلبی که بر مبنای احساسات بیان می کنند مردم فکور ایران و دانشگاهیان باید بپذیرند.
زاکانی گفت: اقدام مجلس هفتم مبتنی بر منافع ملی و توجه به شرایط عموم مردم بود زیرا وقتی نرخ بنزین تا 20 تومان افزایش می یافت شوک قیمتی در جامعه ایجاد می شد و حال آنکه بنا بود حدود 300 تومان به یک باره گران شود که ما از این موضوع جلوگیری کردیم.
در مجلس ششم که آقای اطاعت نیز در آن حضور داشت اصلاح طلبان چنین بیان می کردند که ما شعار اقتصادی نداده ایم که بخواهیم به اقتصاد مردم رسیدگی کنیم، شعار آزادی داده ایم به همین علت توجه ما به ایجاد آزادی های مدنی است و در حوزه اقتصادی مسئولیتی نداریم.
زاکانی همچنین گفت:‌ این هم از نظریات بدیع آقای اطاعت بود که اصولگرایی را مربوط به سال 74 دانست و تورم 49 و نیم درصدی زمان آقای هاشمی رفسنجانی را به اصولگرایان منتسب کرد و حال آنکه عنوان اصولگرایی مربوط به سال 80 تا 82 به بعد است که بیان این مطلب موجب تعجب من شد .
توجه آقای اطاعت را به آخرین مصاحبه آقای خاتمی در دوره دوم ریاست جمهوری اش در سال 84 جلب می کنم زمانی در پاسخ به پرسشی درباره آرزویش گفت ای کاش می توانستم یارانه ها را سامان دهم.
زاکانی با اشاره به اجرای طرح های بزرگی مانند مدیریت مصرف سوخت در زمان اصولگرایان اضافه کرد:‌ یکی از خواهران اصلاح طلب که اکنون در شورای شهر تهران نماینده اصلاح طلبان است در این باره اعلام کرد ما در دوره خود می خواستیم چنین کارهایی کنیم اما این جسارت ها را نداشتیم و می ترسیدیم که اجرای آن موجب بروز تنش در جامعه شود.
زاکانی نماینده مردم تهران در مجلس در ادامه مناظره با جواد اطاعت در برنامه زنده رو به فردا گفت: حضرت امیر(ع) در واقع تا وقتی خوارج دست به شمشیر نبردند، طوری عمل کرد، اما وقتی خوارج دست به شمشیر بردند حضرت طور دیگری عمل کرد و چند نفرشان را از تیغ شمشیر گذراند این منطق امیرالمومنین (ع) است.
یعنی اگر در حقیقت حکومت اسلامی و نظام اسلامی و مردم را همین خوارج تهدید نکنند وفقط در مقام حرف باشد ، تعامل کامل صورت می گیرد و کار انجام می شود اما اگر در این مقام پایشان را فراتر گذاشتند منطق حضرت امیر فرق می کند و بعد هم بیانشان این است که اگر پایتان را بر منافع مردم گذاشتید و با ان در تضاد بود و خواستید امنیت را زیر پا بگذارید، تکلیف ان هم کاملا معلوم است.
ان اقلیت اشوب طلبی که امروز دستهای پنهان و پیدای بیگانه در ان پیداست ، صادقانه بیان می کنم ربطی به معترضین ندارد، و اقلیت آشوب طلبی است که از این اشوب استفاده کرده است.
ان جرم بزرگی که اتفاق افتاده است این است که اولا چرا حق مردم نادیده گرفته شد و این حضور باشکوه زیر پا گذاشته شد و نظام متهم شد به مواردی که تمامش دروغ بود ، مثل همان موارد تجاوز و امثالهم که دروغ بود و نکته دوم چرا یک چنین بستری برای اشوب طلبان ایجاد شد .
به هر حال راه برخورد با اشوبگر معلوم است و از همان منطق حضرت امیر(ع) نوع برخورد با موافق و مخالف هم کاملا معلوم است.
خواهشم این است که اقای اطاعت در این جهت ها هم توضیح بدهند .
در ادامه مجری خطاب به اطاعت گفت : من علاقه مندم که بحث را به یک سرانجام برسانیم به ویژه درباره انتقادی که شما از وضع اقتصادی و یارانه ها داشتید.
اطاعت هم در پاسخ گفت: هدف از طرح تثبیت قیمت ها که دوستان در مجلس هفتم اوردند جلوگیری از همان افزایش ده درصد بود که مشکلاتی را برای کشور بوجود اورد و در برنامه چهارم توسعه هم سرجمع همه یارانه ها بود که در طی فرایند پلکانی این کار صورت بگیرد. بله اقای خاتمی حرف درستی هم زده همه ما موافقیم یارانه ها هدفمند بشوند ، منتهی مثلا اگر قرار است بنزین یک باره قیمتش ازاد شود ، ما باید زیر ساختهای حمل ونقل را درست کنیم ، متروی تهران را توسعه بدهیم ، اهواز ، شیراز ، اصفهان ، مشهد ، تبریز و جاهای دیگر. به مرور ماشینهایمان راگاز سوز کنیم که زندگی مردم از بنزین منفک بشود و بعد که بنزین را ازاد کردیم خیلی اسیبی به مردم نرسد.
وی در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر اینکه اگر شما هم اکنون نماینده مجلس بودید چه طرحی را پیشنهاد می کردید؟
گفت : من اول پاسخهای اقای زاکانی را بدهم ، اگر خواستید یک برنامه اقتصادی بگذارید من در خدمت شما هستم ولی اجمالا همین را عرض کنم که ایشان می فرمایند شما در مجلس ششم گفته اید شعار اقتصادی ندادیم ، اولا سیاست و اقتصاد از هم منفک نیست ، در ثانی اگر ما شعار اقتصادی ندادیم ، تورم 18 درصدی که تحویل گرفتیم ، به 11 درصد رساندیم .
به گونه ای هم این شیب تورم روبه نزول بود که در برنامه چهارم 9 /9 درصد پیش بینی کرده بودیم یعنی تورم یک رقمی بشود. ما که شعار اقتصادی ندادیم در کنترل تورم موفق بودیم. آن زمان دوستان از بیرون ما را متهم می کردند که به معیشت مردم توجه نمی کنیم. شعار عدم توجه به معیشت مردم دوستان گوش فلک را کر کرده بود. حالا سوال من از اقای زاکانی این است شما که دو دوره در مجلس حضور دارید ، معیشت مردم را چه کار کرده اید؟
حل شدن معیشت مردم راه حل سیاسی، دمکراتیک دارد، با رد صلاحیت که نماینده واقعی مردم در مجلس نرود ، مشکل مردم حل نمی شود، چرا که آدم صاحب نظر را رد صلاحیت می کنید و یک فردی که توانایی ندارد می شود نماینده مجلس خب او نمی تواند مشکل مردم راحل کند.
من یک مثال بزنم در یک تحقیق میانگین در امد سرانه کشورهای اروپای غربی دمکراتیک (کشورهای ازاد) بالای 31 هزار دلار است ، اروپای شرقی که دمکراسی در ان کمتر است ، حدود 4 هزار دلار است ، که این فاصله عجیب است و من باید همین جا عرض کنم ما از 187 کشور امار گرفتم ، درامد سرانه ما در ردیف 83 است .
ما هفت درصد درامد دنیا را داریم ، واقعا برای کشوری مثل ما که دومین کشور دارای ذخائر نفت دنیا هستیم و دومین کشور دارای ذخائر گاز دنیا هستیم با 16 درصد گاز و 11 درصد نفت ، ما واقعا باید کشوری باشیم که 14 میلیون زیر خط فقر داشته باشیم؟ اماری که بانک مرکزی منتشر کرده است.
رشد این خط فقر دو درصد است. یعنی روز به روز ما داریم فقیرتر می شویم. ما قرار بوده است دربرنامه چهارم توسعه با نفت 19 و نیم دلاری تورم را 9/9 درصد کنیم ولی دوستان با نفت 80 دلاری رساندش به الی ماشاالله ، حالا می گویند مثلا 25 درصد 30 درصد ، ولی واقعا خیلی بیشتر از اینهاست و مردم هم لمس می کنند . ما هم اکنون در دوره رکود اقتصادی هستیم. در بحث اقتصاد ما از سیاستهای غلط ضربه های بزرگی می خوریم .
نماینده عربستان در کنفرانس دوحه اشاره کرد که ما موافق نیستیم دنیای غرب دچار بحران اقتصادی شده ولی ما ( عربستان ) از این بحران سود کردیم. چرا سود کردند؟ چون او می گفت ، مشاوران اقتصادی به ما گفتند که شما نفت گرانتان را بفروشید ان موقعی که 140 دلار شده بود و در حساب ذخیره ارزی نگهداری کنید و ما حدود 400 میلیارد دلار ذخیره کردیم و هم اکنون که دنیا دچار بحران اقتصادی شده است و شرکت های تولیدی کار ندارند حاضرند طرح ها و پروژه های ما را با نصف بها اجرا کنند و ما می توانیم با این 400 میلیارد دلار حدود هزار میلیارد دلار پروژه و طرح اجرا کنیم.
ما در 4 سال اول دولت اقای احمدی نژاد بیش از 300 میلیارد دلار درامد داشتیم نفهمیدیم چی شد؟ کجا رفت؟ چگونه هزینه شد؟ و چه سازندگی درکشور صورت گرفت؟
مثلا سازندگی دولت از چه نوعی بود ، قطار شیراز که من اهل انجا هستم ، امدند در استانه انتخابات ، طرح اتمام نشده را افتتاح کردند.رودخانه را بجای اینکه روی آن پل بزنند با خاک پر کردند و روی خاک ریل راه اهن کشیدند و یک قطار مسافری را با هر زوری بود در سالگرد امام به تهران آوردند. قطار باری بعدی که رفت از ریل خارج شد. تصویرش را حداقل اقای زاکانی بروید در اینترنت ببینید. توهین به شعور مردم اینهاست. و مردم با این نوع برخورد مسئله دارند.
مجری خطاب به اطاعت گفت: اقای دکتر در شهر شما اتفاقی که نیافتاده است از جهت سازندگی که خودتان اشاره کردید ، اطاعت هم گفت، نه متاسفانه، هم اکنون در شهر داراب که من نماینده ان بودم در دوره اصلاحات که به قول اقای زاکانی شعار اقتصادی ندادیم یک کارخانه سیمانی بود با 10 ، 11 درصد پیشرفت فیزیکی به اتمام رساندیم ، یک بیمارستان با 33 درصد پیشرفت فیزیکی به اتمام رساندیم ، یک سد را شروع کردیم که در سال اولی که ما شروع کردیم 33 و نیم درصد پیشرفت فیزیکی داشت که من سند اینها را دارم که قرار بوده است سال 85 به بهره برداری برسد که هنوز به بهره برداری نرسیده است. گاز کشی کردیم و...
من از استاندار دولت اقای احمدی نژاد 4 سال قبل سوال کردم شما که کاری انجام ندادید فقط به ما بگویید قرار است که چه کارهایی انجام بدهید که ما 4 سال دیگر بگوییم چرا این کار انجام نشده است. یک تابلو فقط درباره پتروشیمی درداراب نصب کرده اند دیگر ما چیزی را ندیدیم .
اطاعت در پاسخ به سوال مجری مبنی بر اینکه ،ایا شما در مجلس هفتم رد صلاحیت شدید ، گفت : بله رد صلاحیت شدم . اجازه بدهید من این بحث را تمام کنم ، مجری هم در این بین گفت : اگر پیشنهادتان را درباره یارانه بدهید بحث یارانه ها را می بندیم ، اطاعت گفت : بحث یارانه ها مفصل است .
زاکانی خطاب به اطاعت گفت: شما چه تصویب کردید، می شود بگویید چه تصویب کرده اید ایا شما قانون ما را در هدفمندکردن یارانه مطالعه کرده اید ، اطاعت گفت: بله من دیروز با اقای انصاری در بنیاد باران که خودش عضو ان کمیسیون است ریز برنامه برای ما توضیح داد ، اما من دراین باره چیزی همراه نیاوردم .
زاکانی خطاب به اطاعت گفت: می شود در یک دقیقه برای بینندگان توضیح بدهید.
اطاعت گفت: با یک دقیقه که نمی شود ، من باید این سوالهای شما را جواب بدهم شما ده مسئله بیان کردید من باید جواب بدهم.
زاکانی خطاب به اطاعت گفت: قانون را بدهم خدمت شما ، که اطاعت گفت ، شما بدهید من می خوانم در یک برنامه می ائیم و می نشینیم باشما مناظره می کنیم چرا که حرفهای شما خلاف ان چیزهایی است که ما تصویب کردیم . کلیت این قانون این است که شما دعوایتان با دولت این است که قانون را بکنید 5 سال یعنی همان بحث زمانی که من می گویم ولی دولت می گوید این را در سه سال اجرا بکنیم ، من می گویم به 5 سال هم نمی شود.
نماینده مجلس تهران خطاب به اطاعت گفت: شما چه طور می خواستید یک ساله این کار را بکنید.
اطاعت گفت: ما یک ساله نمی خواستیم انجام بدهیم .
اطاعت افزود: اجازه بدهید اقای زاکانی من دارم حرف می زنم ، ببیند من دارم در سعادت اباد زندگی می کنم ، یک نان سنگک 200 تومان بود بحث یارانه ها که مطرح شد، 500 تومان شد، سعادت اباد که متوسط به بالای جامعه در ان زندگی می کند این نانوایی شلوغ بود ولی الان خلوت است و در شهر ما نان 200 تومانی می شود 500 تومان و کسی نمی تواند بخرد شما با این 14 میلیون جمعیت زیر خط فقر با در هدفمندکردن یارانه ها چه کار می کنید؟
می گویند اصولگرایی زاده دهه 80 است، نه این از مجلس دوم شکل گرفته است. مجلس سوم ، مجلس چهارم چه کسانی رد صلاحیت کردند ، انهایی که رد صلاحیت کردند ادامه همان ها هستید ، اقای ناطق و اقای باهنر از دوستان شما هستند و شما از اعقاب فکری همین جریان هستید. من جریان اصولگرا را از دهه 80 نمی دانم از دهه 60 می دانم.
بحث متحصنین مجلس سوم که من البته جزو متحصنین نبوده ام موافق هم نبوده ام برای تحصن بارها هم اشاره شده و اینکه شما در بولتن هایتان می نویسید مجلس ششم نوشته است که رهبری جام زهر بخورد ، این واقعا خیلی بی انصافی است. ما امده ایم با احترام در یک نامه مشکلات کشور را به رهبری انتقال دادیم گفتیم اگر این مشکلات حل نشود خدای ناخواسته ممکن است زمینه و فضایی ایجاد بشود که ما مجبور به خوردن جام زهر بشویم. این واقعا از یک نماینده مجلس بعید است که این جور خلط مبحث می کند و یک مطلبی را خلاف به مردم می گوید.
مجری برنامه زنده روبه فردا خطاب به اطاعت گفت: پس با نامه موافق بودید ، اطاعت در پاسخ گفت : من نامه را امضا کرده بودم ، بله و از ان دفاع می کنم .
وی گفت : در بحث صیانت از ارا ، دوستان این قانونگرایشان گوش فلک را کر کرده است. صیانت از ارا قانون است. در 30 مرداد سال 79 این قانون تصویب شده که کاندیداهای ریاست جمهوری می توانند در پای هر صندوقی یک نماینده داشته باشند. ما 46 هزار صندوق در سراسر کشور داشتیم.
مجری گفت: 45 هزار صندوق.
اطاعت گفت: 45 هزار صندوق اصلا 40 هزار تا ، می خواستیم 40 هزار نیرو را اموزش بدهیم ، ساماندهی کنیم که اینها بروند سر صندوقهای رای ، انجا ناظر بر انتخابات باشند ، خوب این کمیته که هیچ، یک سازمان عریض و طویل هم نیاز دارد.
من دیدم در شب گذشته اقای شریعتمداری هم فرمودند اقای زاکانی هم الان دارند می گویند که شما چرا کمیته صیانت از ارا تشکیل دادید، لابد این یک توطئه خارجی بوده است . بابا قانون بوده است ، قانون را من دارم می خوانم، شما که خیلی مدعی هستید که قانون را بگویید من الان دستورالعملش را هم می دهم خدمتتان .
یک سوال می کنم از زاکانی ، شما که می گویید رای مردم محترم است در انتخابات مجلس ششم در تهران شورای نگهبان 700 هزار رای مردم را ابطال کرد در انتخاباتی که ناظرش شورای نگهبان بود از یک جریان فکری اصولگرا که نباید این طوری باشد و برگزارکننده اش اصلاح طلبان بودند. چطور در انتخاباتی درشهر تهران 700 هزار رای ابطال شد ولی در انتخابات ریاست جمهوری که شب انتخابات پول به ملت دادند. این انتخابات بی عیب و ایراد بوده است؟
25 خرداد ملت امدند به این نتیجه ای که اعلام شده اعتراض کردند ، حضرت امیر(ع) چه می گوید؟ می گوید اگر مردم به تو بدگمان شدند وتو رادر موضوعی متهم کردند با بیان روشن بیان کن و سوءظن انها را بابیان دقیق برطرف کن ، زیرا تو با این کار برای خودت پاداش در نظر گرفته ای و نسبت به مردم خود هم لطف کرده ای و با این عذرخواهی، به هدفت که راه یافتن بر حق است دست یافته ای .
من سوالم این است از اقای دکتر که شما چرا اجازه نمی دهید مردم راهپیمایی کنند و می گویید خروجی ان اشوب است خوب نیروی انتظامی برای چی هست نیروی انتظامی امنیتش را تامین کند خوب اجازه بدهید مردم بیایند.
شما می گویید اقای موسوی این بحث را کردند اقای احمدی نژاد بر اساس چه منطقی امدند متینگ پیروزی را برگزار کردند هنوز شورای نگهبان نظرش را نداده بود.
اینکه می گویید نظام بیشتر از ظرفیت خودش برای دوستان ما ظرفیت ایجاد کرد. شما اجازه راهپیمایی که ندادید ، یک عده هم که مثل اقای تاج زاده ، نبوی، میردامادی ، دوستان ما که فقط امدند درانتخابات فعالیت کردند ، سخنرانی انتقادی کردند و همین سیاستهای دولت را به نقد کشیدند ، گرفتید و زندان کردیداین نظام چه ظرفیتی برای ما ایجاد کرده است که ما از ان ظرفیت خبر نداریم .
در بحث شورای دوم انتخابات ازاد بود دوستان برنده شدند ما هم احترام گذاشتیم به رایشان و انتخابات دوم هم اگر چه حتی اقای کروبی منتقد بود اما من درمصاحبه ای گفتم که انتخابات سالم بوده است.
اگر انتخابات سالم برگزار شود ما مشکلی نداریم ما می پذیریم ولی بحث این است شما انتخاباتی برگزار کردید که از 12 عضو شورای نگهبان 8 نفر به نفع نامزد شما سخنرانی کردند. خوب معلوم است که مردم نتیجه انتخابات را نمی پذیرند و بعد از ان بحران به وجود می اید و می گویند که ما پیش بینی کرده ایم که نتیجه انتخاب این چنین می شود. این معلوم است که اگر فردی بخواهد به گوش کسی بزند یا حق او را تضییع کند طبیعی است که واکنش نشان می دهد، انتقاد میکند، اعتراض می کند. آقای زاکانی می گویند امام علیه نهضت آزادی صحبت کردند. امام حرف های دیگری هم زدند. مثلا در مورد عدم حضور نظامیان در سیاست هم توصیه کردند. شما چرا عمل نمی کنید؟
زاکانی خطاب به اطاعت گفت: من به وی اتهام زدم که نامه 127 نفره ای که به اقا نوشتند گفتند جام زهر را ، من عین نامه را که ایشان اعلام کردند که جام زهری که امام خورددر واقع کشور را نجات داد این در قضیه هسته ای است که ما تهدید داشتیم که شدیم .
زاکانی گفت : این جمله را من می خوانم اگر جام زهری باید نوشید قبل از انکه کیان نظام مهمتر از ان استقلال به تمامیت ارضی کشور درمخاطره قرار بگیرد باید نوشیده شود.
اطاعت گفت: انرا باید از بالاترش بخوانی من این را قبول ندارم که شما می خوانی.
زاکانی گفت : من تهمت نزدم این نکته ای است که شما نوشتید و به نظرم یک سند سیاهی در تاریخ ثبت شد از مجلس ششم .
زاکانی ادامه داد : اقای اطاعت درباره هدفمند کردن یارانه ها درخصوص همه چیز صحبت کردند ، انتقاد اولشان به اقای رئیس جمهور این بود که خود ایشان هم جزو کسانی هست که همه چیز می دانند. درباره همه چیز اظهار نظر کردند در سخنان وی معلوم شد که نه در تصویب کردن برنامه چهارم توسعه دقت کرد و مجلس جلوی شوک افزایش قیمت را گرفت و نه یک بار برنامه مصوب ما ( هدفمند کردن یارانه ) را خواند که درباره اش اظهار نظر می کند.
زاکانی گفت: هدفمندکردن یارانه ها یک سند بزرگ و کار بزرگ ملی است که همه باید کمک کنند.
اطاعت گفت: هدفمندکردن یارانه دیروز تصویب شده است زاکانی هم در پاسخ گفت : نه دیروز تصویب نشد.
زاکانی گفت: شما مصوبه ما را بخوانید و دفعه بعد با مطالعه به مناظره بیایید.
زاکانی افزود: اقای اطاعت جواب بنده را نداد که به چه علت بحث تقلب را کردند ، به چه علت بحث جنایت را کردند بدون اینکه یک دلیل برای تقلب بیاورند غیر از این کلی گویی هایی که گفتند.
زاکانی به اطاعت گفت: یک دلیل برای جنایت بیاورید در واقع شما نظام را متهم کردید و درحقیقت این جرم بزرگی است که امروز 7 ماه است کشور در اتش ان می سوزد.
20 دی 88 صدا و سیما نظرسنجی کرد با 829 نفر جامعه اماری در تهران مهمترین مسائلی که مردم تهران گفتند 26/9 دهم بیکاری است، 18 درصد گرانی است ، 13 و 6 دهم درصد اقتصادی است ، انتخابات 4 و نیم درصد است ، اشوبهای اخیر 4 و 3 دهم درصد است ، نبود اتحاد بین مردم 2 و 3 دهم درصد است این مسئله ای است که صدا و سیما رسما کار کرده است.
این یعنی اینکه مردم مشکلشان چیز دیگری است و شما با این التهاباتی که در جامعه ایجاد کردید شرایط رفت به سمتی که هنوز دغدغه های مردم چیز دیگریست لذا من گفتم اگر بناست لایحه هدفمندکردن یارانه ها به عنوان یک کار ملی انجام شود باید از همه ظرفیت ها استفاده شود و در این جهت همه بایدکمک کنند که این کار ملی به سامان برسد ، این یک کار سیاسی نیست.
اگر دولت خاتمی کار خوبی کرده بود حتما ما موظف بودیم بگوییم و می گفتیم و من خواهش می کنم انصاف رعایت شود این مردمی که امدند پای صندوق ها رای دادند یک بخش عمده ای که در واقع رای دادند به واسطه شرایط تغییر کرده در محیط جغرافیایی خودشان امده اند رای دادند که اقایان معترضند می گویند چرا کار کردید و الان می گویند هیچ کاری صورت نگرفته است.
معتقدم مردم روز نهم دی از این مسائل گذشتند و اعلام کردند به صراحت که هوشیارند. اقای اطاعت، یک دلیل بیاورد که انتخابات مخدوش بوده است. به نظر من نگاه به اینده نگاه به قانون است ، توجه به عقلانیت به دور از احساس محض است و التزام به شعارهایی است که اگر کسی چنین شعارهایی داد در عمل هم پاسخ بدهد.
موسوی قبل از انتخابات گفت امده ام قانون را پیاده کنم، من هم با همین روحیه شعارگونه مخالفم ، در انتخابات معلوم شد که روحیه قانون مداری در وجود وی نیست لذا قانون را زیر پا گذاشت و قانون شکنی کرد و نتیجه این قانون شکنی اتفاقات و مشکلات پس از انتخابات بود.
نگاه به اینده در چارچوب قانون توجه به مدنیت توجه به عقلانیت و رفتن در مسیری است که ماحصل این مسیر مسیری باشد که از تمام ظرفیتهای این کشور استفاده شود. کسی دشمن انگاری نمی کند و کسی حق ندارد کسی را از خانواده انقلاب بیرون کند.
اگر کسی داشته های یک ملت را نادیده گرفت و ضربه زد و بعد هم نه تنها توبه نکرد و از اشوبگری و اشوبگران اعلام برائت نکرد ملت باید با او چه کار کند؟ به نظر من ملت نجابت به خرج داد و مسئولان باید ریشه یابی این فتنه را دنبال کنند و سرنخهای پیدا و پنهان انرا استخراج کنند.
هر نقمتی در دل خود نعمتی دارد بنابراین ما باید از همین به عنوان یک نعمت استفاده کنیم و در اینده در محیطی شفاف از همه ظرفیتها بهره ببریم تا ریشه های این فتنه خشک شود.

0 نظرات: