منبع: وب سایت دکتر اعلمی
متن زیر گفتگوئی است که خبرنگار محترم خبرگزاری مهر با اینجانب انجام داده است. وی قول داده بود که پس از تنظیم این گفتگو و قبل از انتشار آن، متن تنظیم شده را برایم ایمیل نماید تا چنانچه در هنگام تنظیم خبر اشتباهی رخ داده باشد، برطرف گردد.
اما متاسفانه بنظر می رسد که موفق به تماس با راقم نشده و در نتیجه همچنانکه پیش بینی می شد، چند اشتباه در متن تنظیم شده به چشم می خورد که فاحش ترین آن این پاراگراف است: " اعلمی با اشاره به اینکه کاندیداهایی که از کمک های مردمی برای تبلیغات انتخاباتی برخوردار نباشند باید 2 تا 3 میلیارد تومان برای تهیه تراکت و اجاره ستاد انتخاباتی هزینه کنند اظهار داشت: در کلان شهر ها و مراکز استان ها این هزینه هابه مراتب نسبت به شهر های کوچک افزایش می یابد."!!
در حالیکه مضمون کامل این بخش از سخنان بنده این عبارت بوده است: "کاندیداهایی که از کمک های مردمی برای تبلیغات انتخاباتی برخوردار نباشند در شهرها باید 200 تا 300 میلیون تومان برای تهیه تراکت و اجاره ستاد انتخاباتی هزینه کنند و در کلان شهر ها و مراکز استان ها این هزینه هابه مراتب نسبت به شهر های کوچک افزایش می یابد، مثلا اگر داوطلبی بخواهد بصورت منفرد و خارج از لیست احزاب و گروه ها در کلان شهری مانند تهران کاندیدا شود و خود را به مخاطبین تهرانی خود معرفی نماید، بدلیل کثرت جمعیت و وسعت زیاد حوزه انتخابیه تهران، هزینه های تبلیغاتی او به حدود 2 تا 3 میلیارد تومان خواهد رسید."
اگر توفیقی حاصل شد، در آینده یک پست را به تبلیغات داوطلبان نمایندگی و ریاست جمهوری و هزینه ها و منابع آن اختصاص خواهم داد.
میزان هزینههای انتخاباتی کاندیداهای نمایندگی مجلس در همه ادوار مجلس شورای اسلامی یکی از پربحث ترین و پر مناقشهترین بحثهای سیاسی در عرصه سیاسی و رسانه ای کشور بوده و هست.
به گزارش خبرنگار مهر، در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی خبرهای مختلفی از گوشه و کنار می شنویم: هزینه میلیاردی فلان نماینده برای اجاره ستاد انتخاباتی و اجاره بزرگترین سالن شهر برای ایراد سخنرانی و پذیرایی مهمانان ویژه و... هزاران شایعه از اهدای بن کارت گرفته تا وعده های بزرگ برای اعطای وام و تسهیلات در صورت راهیابی به مجلس، اما منابع این هزینه های میلیاردی از کجاست؟
هزینه های تبلیغات انتخاباتی پرونده ای مشکوک است که نمایندگان اکثرا از اعلام دقیق رقم آن اجتناب می کنند. ما برای حل این مشکل تصمیم گرفتیم با نمایندگان دوره های پیشین مصاحبه کنیم اما عده زیادی از آن ها از ارائه پاسخ های شفاف خودداری کردند و فراموشی و گذشت زمان را بهانه فرار از این مصاحبه عنوان نمودند. اما برخی نمایندگان فعلی مجلس با شجاعت رقم تبلیغاتی خود را اعلام کرده و عده ای نیز با محافظه کاری رقمی بسیار پایین و غیر قابل باوری را اعلام کردند. البته همه آنها منابع تامین این هزینه ها را نیز برشمردند.
حمایت احزاب از کاندیداها راهکار کاهش هزینه های تبلیغات انتخاباتی
در همین رابطه حسن سبحانی نماینده مردم دامغان در دوره های 5، 6 و7 مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر درباره هزینه های تبلیغات انتخاباتی اش در سه دوره اخیر گفت: تبلیغات این سه دوره بنده برای ورود به مجلس شورای اسلامی روی هم حدود چهار میلیون و دویست هزار تومان هزینه داشت.
سبحانی با تاکید براینکه در این سه دوره از هیچ کس کمک قبول نکردم، تصریح کرد: بنده شخصا تمام هزینه های انتخاباتی ام را تامین کرده ام ، تنها کمک مردمی من یک کوپن 4 نفره قند وشکر بود.
وی با تاکید برلزوم نقش آفرینی احزاب در تبلیغات انتخاباتی کاندیداهای درون حزبی اظهار داشت: عدم وجود احزاب فعال در ایران موجب می شود کاندیداها به صورت فردی به تبلیغات انتخاباتی بپردازند و که این امر احتمال نزدیکی این افراد به کانون های ثروت و قدرت را افزایش می دهد.
رانت های تبلیغاتی نمایندگان ملت را به وکیل الدوله، وکیل التجار و وکیل الاحزاب تبدیل می کند
اکبر اعلمی نماینده مردم تبریز در دوره های 6 و 7 مجلس شورای اسلامی با تاکید براینکه هزینه های انتخاباتی با توجه به وسعت و جمعیت مناطق مختلف متفاوت است، گفت: بنده در انتخابات دوره ششم مجلس شورای اسلامی تنها مبلغ 10 هزار تومان خرج کردم و تبلیغات من به مصاحبه و سخنرانی محدود می شد، البته دانشجویان انجمن اسلامی دانشگاه تبریز نیز در سطح شهرستان برایم تبلیغ کردند.(1)
وی با اشاره به تبلیغات انتخاباتی اش برای دوره هفتم مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در دوره هفتم نیز 2 میلیون تومان برای چاپ تراکت ها هزینه کردم(2) یکی از قنادی های شهر نیز مکانی را به صورت رایگان به عنوان ستاد انتخاباتی در اختیار من قرار داد.(3)
هزینه انتخابات بدون کمک مردم میلیاردی می شود
اعلمی با اشاره به اینکه کاندیداهایی که از کمک های مردمی برای تبلیغات انتخاباتی برخوردار نباشند باید ۲ تا ۳ میلیارد تومان برای تهیه تراکت و اجاره ستاد انتخاباتی هزینه کنند اظهار داشت: در کلان شهر ها و مراکز استان ها این هزینه هابه مراتب نسبت به شهر های کوچک افزایش می یابد.(به توضیح مندرج در لید مطلب توجه شود)
وی با دسته بندی هزینههای تبلیغاتی کاندیداهای حضور در رقابت های انتخاباتی مجلس شورای اسلامی گفت: اولین دسته هزینه های حداقلی متعارف است که برای هر کاندیدای گمنامی ضروری است و محدود به تهیه و توزیع تراکت، بروشور و اداره متعارف ستادهای انتخاباتی می شود.
اعلمی افزود: دسته دوم شامل هزینه های نامتعارفی است که وارد قلمروی اقدامات غیر قانونی از قبیل خرید آرا می شود به عنوان مثال در تبریز یکی از کاندیداها اقدام به خرید آرا به قیمت 5 تا 20 هزار تومان کرده بود و کاندیدای دیگر 15 هزار رای حوزه انتخاباتی خود را با قیمت های متفاوت خریده بود.
5 منبع تامین هزینه انتخاباتی کاندیداها
وی با دسته بندی منابع تامین هزینه های کاندیداهای مجلس برای حضور در رقابت های انتخاباتی گفت: سرمایه های شخصی، کمک های مردمی، سرمایه های دولتی، سرمایه احزاب و تشکل های قانونی و سرمایه صاحبان ثروت، از منابع مهم تامین هزینه های انتخاباتی هستند.
اعلمی افزود: کاندیدایی که از سرمایه های هنگفت شخصی برای تبلیغات و ورود به مجلس هزینه کنند از ابتدا با طمع جبران سرمایه از دست رفته وارد مجلس شده و در این راستا به صاحبان قدرت و ثروت نزدیک می شود.
وی کمک های مردمی را منبع دیگری برای تامین هزینه های انتخاباتی دانست و گفت: کمک های مردمی شامل حال شخصیت های کاریزماتیک می شود این افراد از کمک های کوچک مردم برای تامین هزینه های انتخاباتی خود استفاده می کنند و در پایان نیز خود را متعلق به افرادی می دانند که با سرمایه های کوچک آنها وارد مجلس شده اند البته علی رغم اینکه کمک های مردمی منبع پاکی برای ورود به انتخابات است اما اگر کاندیداها با سرمایه های کوچک خود وارد عرصه تبلیغات و پس از آن مجلس شورای اسلامی شوند از آزادی عمل بیشتر برخودار خواهند بود.
اعلمی سرمایه های دولتی را از منابع رایج حمایت از کاندیداها دانست و اظهار داشت: ماهیت حمایت نهاد های دولتی از کاندیداها به دو گونه پرداخت کمک های نقدی از ردیف بودجه دستگاه ها و نهادهای تاثیر گذار و یا واگذار ی امکانات مثل تهیه مکان ستاد انتخابات کاندیدای مورد نظر یا تبلیغ وعده های عمرانی به نفع نامزدی خاص است.
وی افزود: سرمایه های دولتی نمایندگان مجلس را به وکیل الدوله تبدیل کرده و حتی در برخی موارد از قبل کمیسیون تخصصی این افراد نیز تعیین می شود.
اعلمی سرمایه گذاری احزاب برای تایید کاندیدای خاص را راهکاری مناسب در نظام پارلمانی حزبی دانست و اظهار داشت: نظام پارلمانی و انتخاباتی جمهوری اسلامی با نظام حزبی تطابق ندارد لذا کاندیداهایی که از این طریق وارد مجلس می شوند به آلت دست احزاب و جریان های سیاسی جهت نیل به اهداف شان تبدیل می شوند.
وی کاندیدا های مورد حمایت سرمایه داران را وکیل التجار خواند و گفت: در ایام تبلیغات انتخاباتی برخی سرمایه داران و صاحبان حرف بدون هیچ محدودیت هزینه ای از کاندیدای مورد نظر خود برای راهیابی به مجلس شورای اسلامی حمایت می کنند این کاندیداها در کوتاه مدت به وکیل التجار تبدیل می شوند.
توضیحات سایت:
(1)-10 هزار تومان هزینه شخصی بود و حدود 1/5 میلیون تومان هم یکی از دوستان بنام حجت الاسلام زین العابدین صدر موسوی از محل دریافت کمک های مردمی صرف تبلیغات و اداره ستاد کرد. یکی از دوستان هم دفتر کار خود را که در طبقه پنجم یک مجتمع در خیابان امام تبریز روبروی مسجد سالار شهیدان واقع شده است در اختیارم قرار داد که به عنوان تنها ستاد تبلیغاتی مورد استفاده قرار گرفت. این دوست در طول دوران نمایندگی خود هرگز به سراغم نیامد.
(2)-حدود 2 میلیون تومان صرف ناهار اعضای ستاد و چاپ تعداد محدودی بروشور و تراکت شد که نیمی از ان از محل فروش سی دی فیلم های مربوط به نطق های مجلس ششم تامین شد و بقیه آنرا هم یکی از خویشاوندان بنام آقای حسن فرشی از محل کمک های مردمی تامین کرد.
(3)-شرکای قنادی تشریفات واقع در چهارراه آبرسان، این مغازه بزرگ را در هفتمین دوره انتخابات مجلس بصورت رایگان در اختیار اینجانب قرار دادند که از آن به عنوان نمایشگاه عملکرد مجلس ششم و ستاد تبلیغاتی مورد استفاده قرار گرفت.
مالکان این مغازه اظهار می داشتند که آقای شعردوست یکی دیگر از نمایندگان تبریز اصرار داشته است که بابت اجاره 10 روزه این مغازه 4 میلیون تومان بپردازد، اما آنها ترجیح داده اند تا بصورت رایگان در اختیار راقم قرار دهند. مالکان این قنادی نیز در طول دوران نمایندگی هرگز به سراغ بنده نیامدند.
1 نظرات:
نویسندگی تون رو تبریک میگم
ارسال یک نظر